MedezeggenschapsraadDe Medezeggenschapsraad (MR) op de Mariaschool vergadert elke 2 maanden en bestaat uit de volgende leden:
| |
Waarom een MR?De directie bepaalt in samenspraak met het team het beleid van de school, binnen de strategische kaders van Stichting De Groeiling. Omdat dit beleid invloed heeft op leerlingen, ouders en personeel, is inspraak van ouders en personeel geregeld via de medezeggenschapsraad (MR). Het is voor elke school verplicht om een MR te hebben en deze bestaat voor de helft uit ouders en voor de helft uit personeel. Leden zitten meestal drie jaar in de MR, waarna er verkiezingen zijn voor nieuwe leden. Wat doet de MR?De MR heeft twee belangrijke rechten: adviesrecht en instemmingsrecht op beleid van de school. Adviesrecht betekent dat de MR advies kan geven over bijvoorbeeld de vakantieregeling of studiedagen, maar het bestuur hoeft dit advies niet over te nemen. Bij instemmingsrecht moet de MR akkoord gaan met belangrijke beslissingen, zoals veranderingen in het schoolplan of de onderwijsmethode. In het schooljaar 2024-2025 zal de MR zich, naast jaarlijks terugkerende onderwerpen, ook richten op o.a. de zorgstructuur, ouderparticipatie en de Mariaschool in de wijk. | De Gemeenschappelijk MedezeggenschapsraadSinds 1 januari 2009 is de Mariaschool onderdeel van Stichting De Groeiling. Bovenschoolse onderwerpen worden besproken in de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR). De GMR bestaat uit vertegenwoordigers van de 24 aan De Groeiling verbonden scholen: acht personeelsleden en acht ouders. De voorzitter van het College van Bestuur voert namens het stichtingsbestuur het overleg met de GMR. Vragen & ContactDe MR is een transparant orgaan, de vergaderingen zijn openbaar en notulen zijn ter inzage beschikbaar. Belangrijke besluiten en zaken die spelen binnen de MR worden gecommuniceerd via Kwieb en het jaarverslag. De leden van de MR roepen alle ouders op om de MR te benaderen, bijvoorbeeld op het schoolplein of via onderstaand emailadres, met vragen en input zodat deze kunnen worden meegenomen in de besluitvorming en het beleid van de school.
|