Passend onderwijs op de MariaschoolIn ons passend onderwijs aanbod op de Mariaschool zoeken we de balans tussen basiskennis, vaardigheden, socialisatie en persoonsvorming. De Mariaschool richt zich op een ononderbroken leer- en ontwikkelingsproces voor de kinderen. Wij brengen de kinderen kennis en vaardigheden bij die nodig zijn om een sociaal en kritisch denkend mens te worden in een voortdurend veranderende samenleving. We richten ons daarbij op de kernvakken: lezen, taal, spelling en rekenen. We vinden het van groot belang om uw kind een goede basis voor de toekomst mee te geven. Op de Mariaschool werken we met moderne lesmethoden en leermiddelen. We gebruiken tablets en chromebooks bij ons onderwijs. Ook werken we met weektaken om kinderen medeverantwoordelijk te maken om taken in te plannen en goed af te ronden. Kinderen leren binnen gestelde grenzen zelf keuzes te maken. Het vergroot hun zelfstandigheid en betrokkenheid bij het onderwijs. Als team van de Mariaschool willen wij zo goed mogelijk voor uw kind zorgen. Het onderwijs richten we zo in dat elk kind met al zijn talenten zo goed mogelijk tot zijn recht komt binnen onze school. Daarbij houden we er rekening mee dat elk kind zich op zijn eigen manier en op z’n eigen tempo ontwikkelt en dat ieder kind verschillende leermogelijkheden en onderwijsbehoeften heeft. Kinderen ontwikkelen zich niet gelijk. Het ene kind vindt rekenen makkelijk, het andere kind lezen. Onze leerkrachten observeren en analyseren de leerresultaten van alle kinderen. Aan de hand van deze gegevens geven zij kinderen de leerstof die bij hen past. Het ene kind zal b.v. extra uitleg krijgen bij rekenen, terwijl het andere kind wordt uitgedaagd met sommen uit b.v. Rekentijgers. We vinden het van belang dat ieder kind zich thuis voelt op de Mariaschool en met succes de basisschoolperiode doorloopt. Onze slogan is: “Jouw leerplezier begint bij de Mariaschool” Op de Mariaschool maken we gebruik van een digitaal leerlingvolgsysteem Parnassys, waarmee we de ontwikkeling van de kinderen zo nauwkeurig mogelijk in kaart brengen. Wanneer de leerkracht ziet dat er (tijdelijk) meer begeleiding nodig is dan hij of zij in de groep kan bieden, kan in gesprek met ouders en de intern begeleider gekeken worden naar mogelijkheden om extra ondersteuning te bieden. Dit kan zijn op het gebied van bijvoorbeeld lezen, taal of rekenen, maar ook op het gebied van executieve functies of op sociaal emotioneel vlak. De ondersteuning kan op verschillende manieren en door verschillende mensen geboden worden: - R.T.’ers / ondersteuners die gedurende een periode 1 op 1 of in een klein groepje extra instructie of herhaling aanbiedt. -Creatieve coach die met kinderen werkt die even wat minder goed in hun vel zitten of bij wie emoties uit balans zijn. -Externe ondersteuners die we inhuren met extra ondersteuningsbudget aangevraagd bij ons samenwerkingsverband Passenderwijs. -Ook werken we samen met Cesar therapeuten, logopedisten en dyslexiebegeleiders. De interne begeleider is verantwoordelijk voor de leerlingenzorg en de kwaliteit van het onderwijs op de Mariaschool. De intern begeleider (IB’er) ondersteunt en coacht de collega’s bij (het verbeteren van) het signaleren, analyseren en hulp bieden bij onderwijsleerproblemen. Ze is een vraagbaak voor leerkrachten over uiteenlopende vragen. Daarnaast voert ze gesprekken met kinderen en ouders, overlegt met de directie en denkt mee over toekomstig beleid. Ook onderhoudt de IB’er contact met externe organisaties zoals het Stadsteam Oudewater, onderwijsspecialisten en orthopedagogen van de GroeiAcademie, onderwijsbegeleiders van het samenwerkingsverband Passenderwijs, de GGD, logopedisten en andere begeleiders.
In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) is vastgelegd hoe de Mariaschool de ondersteuning van leerlingen invult. In het document staat wat de basisondersteuning omvat, maar ook welke extra ondersteuning de school kan bieden met behulp van het samenwerkingsverband. | KwaliteitszorgDe basisschooltijd is een belangrijke periode in de ontwikkeling van kinderen. Ze leren van en met elkaar, helpen elkaar en sluiten mooie vriendschappen Ons team, de ouders en de kinderen creëren samen een plek waarin iedereen welkom is. We willen niets liever dan dat uw kind met plezier naar school gaat en zich veilig voelt. Op de Mariaschool vinden we het erg belangrijk dat de kinderen zich veilig voelen. Alleen dan kunnen ze zich volledig ontwikkelen. Daar werken we met de kinderen, hun ouders én het team erg hard aan. We gebruiken o.a. de methode "Bikkel' in groep 1 t/m 8 om de sociale ontwikkeling te stimuleren. Elke maand staat er schoolbreed een regel van de maand centraal. Naast alle oudergesprekken worden er met de kinderen ook kindgesprekken gevoerd zodat wij als leerkrachten goed op de hoogte zijn van het wel en wee van onze kinderen.
Op de Mariaschool willen wij graag goede kwaliteit leveren. Zowel wat betreft de inhoud van het onderwijs als de manier waarop de school georganiseerd is. Om de kwaliteit te kunnen beoordelen, bewaken of verbeteren gebruiken wij diverse instrumenten, die ons van informatie kunnen voorzien betreffende ons handelen en de kwaliteit daarvan. De belangrijkste kwaliteitsinformatiebron is de algemene schoolenquête. Op de Mariaschool gebruiken wij daarvoor de Kwaliteitsmeter Primair Onderwijs van Beekveld en Terpstra. Naast deze enquête gebruiken we ook andere bronnen om informatie te verkrijgen. Hierbij nemen gesprekken met oudervereniging en medezeggenschapsraad een centrale rol in. Ook scholing van leerkrachten en de uitkomsten van de studiedagen zijn voor ons belangrijke ijkpunten voor de kwaliteit van ons onderwijs en de mogelijke verbeteringen. Al deze informatie leidt jaarlijks tot een jaarplan, waarin alle acties met betrekking tot de schoolontwikkeling en de kwaliteitsverbetering voor het komende jaar zijn vastgelegd. |
Agenda |
ContactMariaschool Rk Basisonderwijs
0348 561 652
| Onze schoolGroeiling
| Ons onderwijs
Onze werkwijze
| Diversen |